توسعه فردی

سلامتی چیست؟ 7 گفتار پیرامون سلامتی(ارزیابی 2022)

کلمه سلامتی به حالتی از رفاه کامل عاطفی و جسمی اشاره دارد. مراقبت‌های بهداشتی برای کمک به مردم برای حفظ این وضعیت مطلوب سلامتی نام دارد.

با استناد به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در ایران بود 3.5 تریلیون دلارمنبع مورد اعتماد در سال 2017

با این حال، با وجود این هزینه، مردم در ایران امید به زندگی کمتری نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته دارند. این به دلیل عوامل مختلفی از جمله دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و انتخاب سبک زندگی است.

سلامتی برای مدیریت استرس و داشتن یک زندگی طولانی‌تر و فعال‌تر نقش اساسی دارد. در این مقاله از سایت مدیرآگاه  معنای سلامتی، انواع سلامتی که یک فرد باید در نظر بگیرد و نحوه حفظ سلامتی را توضیح می‌دهیم.

سلامتی چیست؟

در پینترست به اشتراک بگذاریدورزش منظم به سلامت کمک می‌کند.

در سال 1948، سازمان بهداشت جهانی (WHO)منبع مورد اعتماد سلامت را با عبارتی تعریف کرد که مقامات مدرن هنوز آن را به کار می‌برند.

«سلامتی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نه صرفاً فقدان بیماری یا ناتوانی».

در سال 1986، سازمان بهداشت جهانیمنبع مورد اعتماد توضیحات تکمیلی ارائه کرد:

«منبعی برای زندگی روزمره، نه هدف زندگی. سلامتی یک مفهوم مثبت است که بر منابع اجتماعی و شخصی و همچنین ظرفیت‌های فیزیکی تأکید دارد.

این بدان معناست که سلامت منبعی برای حمایت از عملکرد یک فرد در جامعه گسترده‌تر است، نه یک هدف. سبک زندگی سالم ابزاری را برای داشتن یک زندگی کامل با معنا و هدف فراهم می‌کند.

در سال 2009، محققان در حال انتشار درلانستمنبع مورد اعتماد سلامت را به عنوان توانایی بدن برای سازگاری با تهدیدات و ناتوانی‌های جدید تعریف می‌کند.

آن‌ها این تعریف را بر اساس این ایده استوار می‌کنند که در چند دهه گذشته علم مدرن با درک نحوه عملکرد آنها، کشف راه‌های جدید برای کند کردن یا متوقف کردن آنها، و اذعان به اینکه فقدان آسیب شناسی ممکن نیست، گام‌های مهمی در آگاهی از بیماری‌ها برداشته است..

سلامتی چیست
سلامتی چیست

گونه شناسی

سلامت روانی و جسمی احتمالاً دو نوع سلامتی هستند که اغلب مورد بحث قرار می‌گیرند.

سلامت معنوی، عاطفی و مالی نیز به سلامت کلی کمک می‌کند. کارشناسان پزشکی این موارد را با کاهش سطح استرس و بهبود سلامت ذهنی و جسمی مرتبط می‌دانند.

به عنوان مثال، افرادی که از سلامت مالی بهتری برخوردار هستند، ممکن است کمتر نگران امور مالی باشند و ابزاری برای خرید منظم مواد غذایی تازه داشته باشند. کسانی که از سلامت معنوی خوبی برخوردار هستند ممکن است احساس آرامش و هدفمندی داشته باشند که سلامت روانی را تقویت می‌کند.

نابرابری‌های بهداشتی بر همه ما به طور متفاوتی تأثیر می‌گذاردبرای بررسی عمیق نابرابری‌های اجتماعی در سلامت و آنچه که می‌توانیم برای اصلاح آنها انجام دهیم، از مرکز اختصاصی ما دیدن کنید.

سلامت جسمانی

فردی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار است، احتمالاً عملکردها و فرآیندهای بدنی در اوج خود کار می‌کند.

این نه تنها به دلیل عدم وجود بیماری است. ورزش منظم، تغذیه متعادل و استراحت کافی همگی به سلامتی کمک می‌کنند. افراد در صورت لزوم برای حفظ تعادل تحت درمان پزشکی قرار می‌گیرند.

بهزیستی جسمانی شامل دنبال کردن یک سبک زندگی سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری است. برای مثال، حفظ آمادگی جسمانی می‌تواند از استقامت تنفس و عملکرد قلب، قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری و ترکیب بدن فرد محافظت کرده و آن را توسعه دهد.

مراقبت از سلامت و تندرستی همچنین شامل کاهش خطر آسیب یا مشکل سلامتی است، مانند:

  • به حداقل رساندن خطرات در محل کار
  • استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری هنگام رابطه جنسی
  • رعایت بهداشت مؤثر
  • اجتناب از مصرف دخانیات، الکل یا مواد مخدر غیرقانونی
  • مصرف واکسن‌های توصیه شده برای شرایط یا کشور خاصی در هنگام سفر

سلامت جسمانی خوب می‌تواند همراه با سلامت روانی برای بهبود کیفیت زندگی کلی افراد کار کند.

به عنوان مثال، بیماری روانی، مانند افسردگی، ممکن است خطر اختلالات مصرف مواد را افزایش دهد یک مطالعه در سال 2008منبع مورد اعتماد. این می‌تواند بر سلامت جسمانی تأثیر منفی بگذارد.

سلامت روان

بر اساس وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده،منبع مورد اعتمادسلامت روان به رفاه عاطفی، اجتماعی و روانی فرد اشاره دارد. سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی به عنوان بخشی از یک سبک زندگی کامل و فعال مهم است.

تعریف سلامت روان سخت‌تر از سلامت جسمانی است زیرا بسیاری از تشخیص‌های روانشناختی به درک فرد از تجربه خود بستگی دارد.

با این حال، با پیشرفت در آزمایش، پزشکان اکنون می‌توانند برخی از علائم فیزیکی برخی از انواع بیماری‌های روانی را در سی تی اسکن و آزمایش‌های ژنتیکی شناسایی کنند.

سلامت روان خوب تنها با نبود افسردگی ، اضطراب یا اختلال دیگری طبقه بندی نمی‌شود. همچنین به توانایی فرد بستگی دارد:

  • از زندگی لذت ببر
  • پس از تجارب دشوار به عقب برگردید و خود را با ناملایمات وفق دهید
  • عناصر مختلف زندگی مانند خانواده و امور مالی را متعادل کنید
  • احساس امنیت و آرامش کنید
  • به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند

سلامت جسمی و روانی ارتباط قوی دارند. به عنوان مثال، اگر یک بیماری مزمن بر توانایی فرد در انجام وظایف منظم خود تأثیر بگذارد، ممکن است منجر به افسردگی و استرس شود. این احساسات می‌تواند به دلیل مشکلات مالی یا مشکلات حرکتی باشد.

یک بیماری روانی، مانند افسردگی یا بی اشتهایی ، می‌تواند بر وزن بدن و عملکرد کلی تأثیر بگذارد .

مهم است که به “سلامت” به عنوان یک کل نگاه کنیم، نه به عنوان یک سری عوامل جداگانه. همه انواع سلامت با هم مرتبط هستند و افراد باید بهزیستی و تعادل کلی را به عنوان کلید سلامتی خوب هدف قرار دهند.

 

عواملی برای سلامتی

سلامتی به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد.

عوامل ژنتیکی

انسان با ژن‌های مختلفی به دنیا می‌آید. در برخی افراد، یک الگوی یا تغییر ژنتیکی غیرمعمول می‌تواند منجر به سطح سلامتی کمتر از حد مطلوب شود. افراد ممکن است ژن‌هایی را از والدین خود به ارث ببرند که خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی در سلامت نقش دارند. گاهی اوقات محیط زیست به تنهایی برای تأثیرگذاری بر سلامت کافی است. در موارد دیگر، یک محرک محیطی می‌تواند باعث بیماری در فردی شود که خطر ژنتیکی یک بیماری خاص را افزایش می‌دهد.

دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی ایفا می‌کند، اما WHO پیشنهاد می‌کند که عوامل زیر ممکن است تأثیر مهم‌تری بر سلامت داشته باشند:

  • جایی که یک فرد زندگی می‌کند
  • وضعیت محیط اطراف
  • ژنتیک
  • درآمد آنها
  • سطح تحصیلات آنها
  • وضعیت شغلی

می‌توان این موارد را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • محیط اجتماعی و اقتصادی : این ممکن است شامل وضعیت مالی یک خانواده یا جامعه و همچنین فرهنگ اجتماعی و کیفیت روابط باشد.
  • محیط فیزیکی : این شامل میکروب‌هایی است که در یک منطقه وجود دارد و همچنین میزان آلودگی.
  • ویژگی‌ها و رفتارهای یک فرد: ترکیب ژنتیکی و انتخاب سبک زندگی یک فرد می‌تواند بر سلامت کلی او تأثیر بگذارد.

بر اساس برخی مطالعات، هر چه وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک فرد (SES) بالاتر باشد، احتمال بیشتری داردمنبع مورد اعتماد آنها باید از سلامتی خوب برخوردار باشند، تحصیلات خوب داشته باشند، شغلی با درآمد خوب داشته باشند و در مواقع بیماری یا آسیب از عهده مراقبت‌های بهداشتی خوب برآیند.

آن‌ها همچنین معتقدند که افراد با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین به احتمال زیاد به دلیل زندگی روزمره، مانند مشکلات مالی، اختلالات زناشویی و بیکاری، استرس را تجربه می‌کنند.

عوامل اجتماعی نیز ممکن است بر خطر سلامت ضعیف افراد با SES پایین تأثیر بگذارد، مانند حاشیه نشینی و تبعیض.

SES پایین اغلب به معنای کاهش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است. یک مطالعه در سال 2018 درمرزها در فارماکولوژیمنبع مورد اعتماد نشان داد که مردم کشورهای توسعه یافته دارای خدمات بهداشتی همگانی نسبت به کشورهای توسعه یافته بدون مراقبت‌های بهداشتی همگانی امید به زندگی بیشتری دارند.

مسائل فرهنگی می‌تواند بر سلامت تأثیر بگذارد. سنت‌ها و آداب و رسوم یک جامعه و واکنش خانواده به آن‌ها می‌تواند تأثیر خوب یا بدی بر سلامت داشته باشد.

بر اساس مطالعه هفت کشور ، محققان افرادی را در کشورهای منتخب اروپایی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که رژیم غذایی سالمی داشتند، میزان مرگ و میر کمتری در 20 سال داشتند.

این مطالعه نشان داد که افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند نسبت به افرادی که به طور منظم فست فود مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بالایی از میوه‌ها، سبزیجات و زیتون مصرف کنند.

این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می‌کردند، میزان مرگ و میر ناشی از همه علل در طول 10 سال کمتر بود. بر اساسمجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومیمنبع مورد اعتماد، این رژیم می‌تواند به محافظت از قلب فرد کمک کند و خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله دیابت نوع 2 ، سرطان و بیماری‌هایی که باعث از بین رفتن مغز و اعصاب می‌شود را کاهش دهد.

اینکه چگونه یک فرد استرس را مدیریت می‌کند بر سلامت او نیز تأثیر می‌گذارد. بر اساسموسسه ملی سلامت روانمنبع مورد اعتماد، افرادی که سیگار می‌کشند، الکل می‌نوشند یا داروهای غیرقانونی برای مدیریت موقعیت‌های استرس زا مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که استرس را از طریق رژیم غذایی سالم، تکنیک‌های تمدد اعصاب و ورزش مدیریت می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات سلامتی قرار دارند.

حفظ سلامت

بهترین راه برای حفظ سلامتی، حفظ آن از طریق یک سبک زندگی سالم است به جای اینکه منتظر بیماری یا ناتوانی برای رفع مشکلات سلامتی باشید. مردم از نام سلامتی برای توصیف این وضعیت مستمر بهبود رفاه استفاده می‌کنند.

در سازمان بهداشت جهانیمنبع مورد اعتماد تندرستی را به صورت زیر تعریف کنید:

«تندرستی وضعیت مطلوب سلامت افراد و گروه‌ها است. دو دغدغه کانونی وجود دارد: تحقق کاملترین پتانسیل یک فرد از نظر جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و اقتصادی، و تحقق نقش‌ها و انتظارات فرد در خانواده، اجتماع، محل عبادت و سایر محیط‌ها.

سلامتی آگاهی فعال و مشارکت در اقداماتی را که سلامت را حفظ می‌کند، هم به عنوان فرد و هم در جامعه ارتقا می‌دهد. حفظ تندرستی و سلامت مطلوب یک تعهد مادام العمر و روزانه است.

گام‌هایی که می‌تواند به افراد در رسیدن به تندرستی کمک کند عبارتند از:

  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی از منابع طبیعی تا حد امکان
  • درگیر شدن در حداقل 150 دقیقهمنبع مورد اعتماد طبق گفته انجمن قلب آمریکا، هر هفته ورزش با شدت متوسط تا زیاد
  • غربالگری برای بیماری‌هایی که ممکن است خطرآفرین باشد
  • یادگیری مدیریت استرس به طور مؤثر
  • درگیر شدن در فعالیت‌هایی که هدف را فراهم می‌کند
  • ارتباط با افراد دیگر و مراقبت از آنها
  • حفظ نگرش مثبت به زندگی
  • تعریف یک نظام ارزشی و اجرای آن

تعریف اوج سلامت بسیار فردی است، همانطور که یک فرد ممکن است برای رسیدن به آن قدم بردارد. هر فردی اهداف سلامتی متفاوتی دارد و راه‌های مختلفی برای دستیابی به آنها دارد.

ممکن است به طور کلی اجتناب از بیماری امکان پذیر نباشد. با این حال، یک فرد باید تا آنجا که می‌تواند برای توسعه انعطاف پذیری و آماده سازی بدن و ذهن برای مقابله با بیماری‌ها در زمان بروز آنها تلاش کند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Cart
Your cart is currently empty.