نحوه ایجاد توضیحات متا مناسب+7 راهکار کاربردی

توضیحات متا قطعه ای از حدود 155 کاراکتر – یک برچسب در HTML – است که محتوای یک صفحه را خلاصه می کند. موتورهای جستجو آن را در نتایج جستجو نشان میدهند، بیشتر زمانی که عبارت جستجو شده در توضیحات باشد. بنابراین بهینه سازی آن برای سئو داخلی بسیار مهم است. در این پست، ویژگیهای یک توضیحات متا خوب را به شما نشان میدهیم و اینکه چگونه Yoast SEO میتواند به شما در آن کمک کند.
آیا برای عبارت کلیدی در بررسی متا توضیحات در Yoast SEO یک گلوله قرمز دریافت کردید؟ بخوانید که این چک چه می کند و چگونه این گلوله را سبز کنید . Yoast SEO همچنین طول توضیحات متا شما را بررسی می کند. در مورد نحوه عملکرد آن چک و نحوه نوشتن توضیحات متا مختصر بخوانید .
توضیحات متا چیست؟
توضیحات متا یک تگ HTML است که می توانید برای یک پست یا صفحه وب سایت خود تنظیم کنید. در آن، می توانید توضیح دهید که صفحه شما در مورد چیست. اگر خوش شانس باشید، گوگل آن را زیر عنوان صفحه شما در نتایج جستجو نشان می دهد. این فرصتی را برای شما به ارمغان می آورد تا کاربران موتورهای جستجو را متقاعد کنید که صفحه شما آنچه را که به دنبال آن هستند ارائه می دهد.
در نتایج جستجوی گوگل، این جایی است که می توان آن را نمایش داد:

و این چیزی است که در کد HTML صفحه به نظر می رسد:
<meta name="description" content="This ultimate guide cover all the important aspects of blogging. Find out how to set up a succesful blog or to make yours even better!"/>
چرا توضیحات متا را تنظیم کنید؟
هدف آن ساده است: باید کسی را وادار کند که با یک عبارت جستجو در Google جستجو کند تا روی پیوند شما کلیک کند. به عبارت دیگر، توضیحات متا برای ایجاد کلیک از موتورهای جستجو وجود دارد.
موتورهای جستجو می گویند هیچ مزیت مستقیم سئو از توضیحات متا وجود ندارد – آنها از آن در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده نمی کنند. اما یک مزیت غیرمستقیم وجود دارد: Google از نرخ کلیک (CTR) به عنوان راهی برای بررسی اینکه آیا شما نتیجه خوبی دارید یا خیر، استفاده میکند. اگر افراد بیشتری روی نتیجه شما کلیک کنند، گوگل شما را نتیجه خوبی می داند و – بر اساس موقعیت شما – شما را در رتبه بندی بالا می برد. به همین دلیل است که بهینه سازی توضیحات متا و بهینه سازی عناوین بسیار مهم است .
متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل توضیحات متا را که شما نوشته اید را نمایش دهد. اما، از آنجایی که این احتمال وجود دارد، همیشه ارزش تلاش را دارد تا آن را به پست یا صفحه خود اضافه کنید.
در این ویدیوی آکادمی Yoast SEO ، Fleur توضیح می دهد که چگونه عناوین و توضیحات متا به افزایش دید شما در گوگل کمک می کنند:
ویژگی های یک توضیحات متا خوب
بر اساس تحقیقاتی که در مورد این موضوع انجام دادیم، و همچنین تجربه خودمان، به این لیست از عناصری که برای نوشتن یک متا توضیحات خوب نیاز دارید، رسیدیم:
1. آن را تا 155 کاراکتر نگه دارید
طول مناسب واقعا وجود ندارد. بستگی به پیامی دارد که می خواهید منتقل کنید. شما باید فضای کافی را برای رساندن پیام اختصاص دهید، اما آن را کوتاه و در عین حال سریع نگه دارید. با این حال، اگر نتایج جستجو را در گوگل بررسی کنید، بیشتر قطعاتی از 120 تا 156 کاراکتر را مشاهده خواهید کرد، مانند مثال زیر.

متأسفانه، نمیتوانیم آنچه را که Google در نتایج جستجو نشان میدهد کاملاً کنترل کنیم . گاهی اوقات تصمیم میگیرد توضیحات متا را نشان دهد، و گاهی اوقات فقط چند جمله از کپی شما را میگیرد. در هر صورت، بهترین گزینه این است که آن را کوتاه نگه دارید. به این ترتیب، اگر گوگل تصمیم بگیرد توضیحات متا را که نوشتهاید نشان دهد، کوتاه نمیشود.
2. از صدای فعال استفاده کنید و آن را عملی کنید
اگر توضیحات متا را دعوت به صفحه خود می دانید، باید به کاربر خود و انگیزه (احتمالی) آنها برای بازدید از صفحه خود فکر کنید. مطمئن شوید که توضیحات شما کسل کننده، دشوار یا خیلی رمزآلود نباشد. مردم باید بدانند که چه چیزی می توانند در صفحه شما پیدا کنند.
مثال در تصویر زیر نوع توصیفی است که باید برای نوشتن آن تلاش کنید. فعال، برانگیزاننده است و مستقیماً شما را مورد خطاب قرار می دهد. شما فقط می دانید اگر روی پیوند کلیک کنید چه چیزی به دست خواهید آورد!

3. شامل یک فراخوان برای اقدام
“سلام، ما فلان محصول جدید داریم و شما آن را می خواهید. اطلاعات بیشتر! این با آنچه در مورد صدای فعال گفتیم همپوشانی دارد، اما میخواستیم یک بار دیگر بر آن تأکید کنیم. توضیحات متا متن فروش شماست. به جز، در این مورد، “محصولی” که می خواهید بفروشید، صفحه ای است که پیوند داده شده است. دعوتنامههایی مانند « بیشتر بدانید» ، « هماکنون آن را دریافت کنید» ، « بهصورت رایگان امتحان کنید» به کارتان میآیند و ما نیز از آنها استفاده میکنیم.

4. از کلمه کلیدی تمرکز خود استفاده کنید
اگر کلمه کلیدی جستجو با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهد داشت و آن را در نتایج جستجو برجسته می کند. این باعث می شود لینک داخلی سایت شما جذاب تر شود. گوگل گاهی اوقات حتی مترادف ها را برجسته می کند. در مثال زیر، هر دو جوایز اسکار و اسکار برجسته شده اند. تاکید بر نتایج شما باعث می شود که آنها بیشتر برجسته شوند.

5. نمایش مشخصات، در صورت امکان
اگر محصولی برای متخصصان فناوری دارید، می تواند ایده خوبی باشد که روی مشخصات فنی تمرکز کنید. به عنوان مثال، می توانید سازنده، SKU، قیمت، مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید. اگر بازدیدکننده به طور خاص به دنبال آن محصول باشد، به احتمال زیاد مجبور نخواهید بود آنها را متقاعد کنید. مانند مثال زیر. ساعت می تواند به ما کمک کند تناسب اندام بمانیم؟ ما را ثبت نام کنید، این تنها چیزی است که باید بدانیم. توجه داشته باشید که برای بهینهسازی نتیجهتان به این روش، باید روی گرفتن ریچ اسنیپتها کار کنید .

6. مطمئن شوید که با محتوای صفحه مطابقت دارد
این یک مورد مهم است. گوگل متوجه خواهد شد که آیا از توضیحات متا برای فریب بازدیدکنندگان برای کلیک کردن بر روی نتیجه خود استفاده می کنید یا خیر. آنها حتی ممکن است شما را جریمه کنند اگر این کار را انجام دهید. اما علاوه بر آن، توضیحات گمراهکننده احتمالاً نرخ پرش شما را نیز افزایش میدهد . که باعث کاهش اعتماد مردم به شرکت شما نیز می شود. فقط به همین دلیل ایده بدی است. به همین دلیل است که می خواهید توضیحات متا با محتوای صفحه مطابقت داشته باشد.
7. آن را منحصر به فرد کنید
اگر توضیحات متای شما مانند سایر صفحات باشد، تجربه کاربری در گوگل با مشکل مواجه خواهد شد. اگرچه عناوین صفحه شما ممکن است متفاوت باشد، اما همه صفحات یکسان به نظر می رسند زیرا همه توضیحات یکسان هستند. به جای ایجاد توضیحات متا تکراری، بهتر است آن را خالی بگذارید. Google یک قطعه از صفحه حاوی کلمه کلیدی مورد استفاده در پرس و جو را انتخاب می کند. همانطور که گفته شد، نوشتن یک متا توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه ای که می خواهید با آن رتبه بندی کنید، همیشه بهترین روش است.
چگونه Yoast SEO به شما در نوشتن توضیحات متا کمک می کند
اگر از وردپرس استفاده میکنید و از Yoast SEO استفاده میکنید، اضافه کردن توضیحات متا به راحتی انجام میشود. ابتدا می توانید آن را در بخش پیش نمایش گوگل Yoast SEO بنویسید . اما، Yoast SEO همچنین در تحلیل سئو به شما بازخوردی در مورد آن می دهد. این افزونه دو چیز را بررسی می کند، طول توضیحات متا و اینکه آیا از عبارت کلیدی فوکوس خود در آن استفاده کرده اید یا خیر. بنابراین بیایید ببینیم این افزونه چگونه به شما کمک می کند و چه کاری می توانید با آن انجام دهید.
عبارت کلیدی در ارزیابی متا توضیحات در Yoast SEO چه می کند؟
این بررسی در مورد استفاده از عبارت کلیدی در توضیحات متا است. عبارت کلیدی فوکوس عبارت جستجویی است که می خواهید صفحه را با آن رتبه بندی کنید. وقتی افراد از این اصطلاح استفاده می کنند، شما می خواهید صفحه شما را پیدا کنند. شما عبارت کلیدی خود را بر اساس تحقیقات کلمات کلیدی قرار می دهید . به طور خلاصه، پس از انجام تحقیقات خود، باید به ترکیبی از کلماتی برسید که اکثریت مخاطبان شما به احتمال زیاد به دنبال آن هستند. قبلاً بحث کردهایم که وقتی از عبارت کلیدی خود در توضیحات متا استفاده میکنید، احتمالاً گوگل آن را برجسته میکند. این باعث میشود افراد راحتتر ببینند آنچه را که به دنبال آن هستند، یافتهاند.
Yoast SEO بررسی می کند که آیا و چند بار از کلمات عبارت کلیدی تمرکز خود در متن توضیحات متا استفاده می کنید یا خیر. علاوه بر این، اگر از Yoast SEO Premium استفاده می کنید، مترادف هایی را که وارد می کنید نیز در نظر می گیرد . اگر زیاده روی کنید، این افزونه به شما توصیه می کند که استفاده از عبارت کلیدی تمرکز خود را محدود کنید.

چگونه یک گلوله سبز برای عبارت کلیدی در توضیحات متا بدست آوریم
اگر اصلاً عبارت کلیدی را در توضیحات متا ذکر نکنید، یک گلوله قرمز دریافت خواهید کرد. پس حتما یکی بنویسید اما، توضیحات متا خود را با عبارت کلیدی خود پر نکنید، زیرا این نیز برای شما یک گلوله قرمز ایجاد می کند. و مطمئن شوید که تمام کلمات عبارت کلیدی خود را نزدیک به یکدیگر ذکر کنید. موتورهای جستجو امروزه بسیار باهوش هستند، اما هنوز باید مشخص کنید که صفحه شما در مورد چیست.
افزونه Yoast SEO Premium مترادف هایی را که اضافه کرده اید در هنگام انجام تجزیه و تحلیل خود در نظر می گیرد. این به شما امکان میدهد طبیعیتر بنویسید و باعث میشود متنی لذتبخشتر بخوانید. علاوه بر این، به ثمر رساندن گلوله سبز از این طریق آسانتر است. از آن به نفع خود استفاده کنید!
تمام ویژگی های Yoast SEO Premium را باز کنید
در زمان سئو خود صرفه جویی کنید و به تمام دوره های سئو ما دسترسی پیدا کنید .
ارزیابی طول توصیف متا چه می کند؟
این بررسی نشان می دهد که توضیحات متای شما خیلی کوتاه (کمتر از 120 کاراکتر) یا خیلی طولانی (بیش از 156 کاراکتر) است. وقتی توضیحات متای شما طول مناسبی داشته باشد، یک گلوله سبز دریافت خواهید کرد. اگر خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد، یک گلوله نارنجی در تجزیه و تحلیل SEO Yoast SEO دریافت خواهید کرد (یا قرمز، اگر مقاله خود را به عنوان محتوای سنگ بنا علامت گذاری کرده باشید ).

نحوه نوشتن توضیحات متا مختصر
توضیحات متا خوب مردم را متقاعد می کند که صفحه شما بهترین نتیجه را برای درخواست آنها ارائه می دهد. اما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید بدانید که مردم به دنبال چه چیزی هستند. هدف جستجوی آنها چیست؟ آیا آنها به دنبال پاسخ برای یک سوال هستند؟ اگر هستند، سعی کنید کامل ترین پاسخ را به آنها بدهید. آیا آنها به دنبال محصول هستند؟ بنویسید که چه چیزی محصول شما را متمایز می کند و چرا آنها بهتر است آن را در فروشگاه شما خریداری کنند. مختصر و قانع کننده باشید!
در بخش پیشنمایش Google در نوار کناری Yoast SEO یا جعبه متا، بازخورد زمان واقعی در مورد طول توضیحات متا دریافت میکنید. اگر میخواهید توضیحات متا بنویسید، روی «پیشنمایش Google» در نوار کناری Yoast SEO کلیک کنید. با این کار ویرایشگر قطعه باز می شود و فیلدهای ورودی را برای ویرایش عنوان SEO ، Slug مشاهده خواهید کرد. و توضیحات متا هنگامی که شروع به تایپ در قسمت ورودی توضیحات متا می کنید، پیش نمایش قطعه در بالای ویرایشگر پیش نمایش Google بلافاصله متن جدید شما را نشان می دهد. در زیر فیلد ورودی، یک نوار وجود دارد. وقتی شروع به تایپ می کنید نارنجی است و وقتی اطلاعات کافی اضافه کردید سبز می شود. وقتی متن زیادی اضافه می کنید، دوباره نارنجی می شود.

همچنین می توانید توضیحات متا خود را در متا باکس Yoast SEO در زیر ویرایشگر پست خود بنویسید یا ویرایش کنید. فقط به تب SEO در جعبه متا بروید (اگر به طور پیش فرض در این برگه نیست) و می توانید بلافاصله در قسمت زیر توضیحات متا شروع به تایپ کنید.
اگر برای بسیاری از صفحات به توضیحات متا نیاز دارید چه باید کرد؟
آیا احساس می کنید که پس از خواندن این مطلب باید تمام توضیحات متا خود را تغییر دهید؟ اما نمی دانید چگونه آن را در برنامه خود جای دهید؟ گوگل جواب این سوال را دارد:
اگر وقت ندارید برای هر صفحه یک توضیح ایجاد کنید، سعی کنید محتوای خود را اولویت بندی کنید: حداقل، یک توضیح برای URL های مهم مانند صفحه اصلی و صفحات محبوب خود ایجاد کنید.
میتوانید با کنسول جستجوی Google بررسی کنید کدام یک از صفحات شما بالاترین رتبه را دارد . به سادگی آن را از آنجا بگیرید. علاوه بر این، این امکان نیز وجود دارد که توضیحات متا خود را با متغیرهایی در Yoast SEO بهینه کنید. به شما این امکان را می دهد که بدون نگرانی در مورد توضیحات تکراری، این روند را بسیار سریعتر کنید.
اگر ترجیح می دهید برای هر یک از صفحات خود یک توضیح منحصر به فرد بنویسید و چیزهای زیادی برای عبور دارید، می توانید از ابزار ویرایشگر انبوه در Yoast SEO استفاده کنید. به صفحه ابزارها بروید، روی «ویرایشگر انبوه» کلیک کنید و سپس تب «توضیحات» را انتخاب کنید. میتوانید توضیحات متا را که قبلاً برای صفحات خود تنظیم شده است ببینید، و میتوانید به سرعت موارد جدید را بدون نیاز به باز کردن هر صفحه جداگانه اضافه کنید. با این حال، با استفاده از این ابزار، اگر توضیحات شما خیلی کوتاه/طولانی باشد، یا اگر کلمه کلیدی فوکوس گم شده باشد، هشدار دریافت نمی کنید.
توضیحات متا برای اشتراک گذاری اجتماعی
آیا Yoast SEO دارید؟ در این مورد: پیش نمایش فیس بوک و توییتر را در نوار کناری Yoast SEO یا تب اجتماعی در متا باکس Yoast SEO در زیر پست یا صفحه خود بررسی کنید. در آنجا می توانید یک توضیح جداگانه برای کانال های رسانه های اجتماعی خود اضافه کنید. در Yoast SEO Premium، شما حتی پیشنمایشهای اجتماعی دارید که به شما نشان میدهد پست یا صفحه شما در صورت اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی چگونه خواهد بود.
رفرنس مقاله