توسعه فردیموفقیت

خلاقیت از درون می‌جوشد

هر کسی دوست دارد به چیزی تازه بیندیشد، مشکلی را حل کند که کسی آن را حل نکرده است، ایدۀ با ارزشی ارائه کند که به فکر کسی نرسیده باشد. هر مؤسسه تجاری می‌خواهد افراد خود را تشویق کند که بهترین ایده را ارائه دهند. به این ترتیب در صورتی که یک شرکت به خاطر ایده‌های خلاق به کارکنان خود پاداش دهد، موجی از افکار بزرگ و اصیل به ذهن آنها خطور می‌کند. درست است؟ ما فکر می‌کنیم که خلاقیت، مانند هر کار دیگری می‌تواند خرید و فروش شود، اما خلاقیت مانند کار سخت و تلاش کردن نیست، بلکه نیاز به ذهنی پویا دارد. خلاقیت، محصول ذهنی است که در جست‌و‌جوی پاسخ پرسش‌های بی‌شمار، موقعیت، یا یک فرصت است. بنابراین، خلاقیت را نمی‌توان با پول و یا جایزه خرید، بلکه پاداش تمرکز روی چیزهایی است که خودمان می‌خواهیم.


راه آهن شرق ژاپن، ساخت خط آهن توکیو و ناگانو را به عهده گرفته بود و قرار بود آن را برای المپیک زمستانی ۱۹۹۸ تحویل دهد. اما تونل‌هایی که توسط این شرکت در کوه‌ها حفر شده بود، پر از آب می‌شد. شرکت، تیمی از مهندس‌ها را به خدمت گرفت و دستمزد زیادی به آنها داد تا راه‌حلی پیدا کنند. مهندس‌ها وضعیت را تجزیه و تحلیل کردند و مجموعه‌ای از طرح‌ها برای تخلیه وسیع و مسیری برای انحراف جریان آب تونل، ارائه دادند. روزی یک کارگر تعمیرکار تشنه، راه‌حلی متفاوت پیدا کرد؛ او روی آب خم شده و حریصانه از آب داخل تونل نوشید. مزه آب عالی بود، بنابراین او بطری خود را، که همیشه در جعبه غذای ناهارش قرار داشت، از آب پر کرد. او به رئیس خود پیشنهاد کرد که آب را در بطری بریزند و به عنوان آب معدنی گوارا بفروشند. به این ترتیب بطری آب معدنی اوشی میزو oshimizu پا به عرصه وجود گذاشت، راه‌آهن آب را در محل می‌فروخت و بعدها برای فروش به منازل ارائه می‌کرد. یک هزینه بسیار بزرگ به سودی سرشار تبدیل شد، تنها به این دلیل که شخصی به شکلی متفاوت به مشکل نگاه کرده بود.
تجربه پرداخت پول برای راه‌حل‌های خلاق نشان داده است که جایزه و پول ارتباطی به ظرفیت ذهنی افراد برای ارائه ایده‌های مهم ندارد. در عوض، خلاقیت حاصل توجه هوشمندانه به مشکل است و اینکه همواره خلاقیت باید توسط افراد فرا‌دست قدردانی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا