توسعه فردیموفقیت

جنگ اول را ادامه ندهید

بعضی افراد از تجارت اولیه مقدار زیادی اطلاعات کسب می‌کنند و درس‌های مهمی می‌آموزند. ما زندگی خود را مانند دفتری سفید آغاز می‌کنیم و هم چنانکه پیش می‌رویم، ذهن ما از مشاهده‌ها و یادداشت‌ها پر می‌شود. صفحه اول دفترچه ذهن ما با اولین تجربه پر شده است. مشکل هنگامی بروز می‌کند که ما بخواهیم درس‌های اولیه را به موقعیت کنونی ـ که ارتباطی با آن درس‌ها ندارد ـ اعمال کنیم. از هر تجربه نکته‌ای یادداشت کنید، اما این را بدانید که موقعیت‌هایی وجود دارند که تجربه شما را نمی‌توان در آنها به کار برد.

تنها یک چیز وجود ندارد
تنها یک چیز وجود ندارد

شرکت دوچرخه‌سازی «شوین» به مدت صد سال پیشگام صنعت دوچرخه‌سازی بود. «ادوارد شوین»، چهارمین نسل شوین در تجارت، در سال ۱۹۷۹ کنترل شرکت را در دست گرفت. سیزده سال بعد، شرکت دوچرخه‌سازی متوجه شد که بازار فروش آنها به میزان ۶۰ درصد سقوط کرده است. بررسی‌ها نشان داد که علت سقوط توجه نکردن شرکت به زندگی امروزی بوده است. به این دلیل که شرکت همیشه خانوادگی بوده است. ادوارد شوین هنگامی که شرکت در حالت ورشکستگی قرار گرفته بود سرمایه‌گذاری خارجی را نپذیرفت. چون شوین نام دوچرخه بود، ادوارد شوین پولی برای این نشان تجاری در ذهن مشتریان خرج نکرد. به دلیل اینکه شرکت خوشنام بود و سابقه فعالیت طولانی داشت. او موافقت کرد همه خط تولید خود را به شریک چینی‌اش ـ کارخانه‌ای غول‌آسا که حمایت درازمدت از منافع شوین را در نظر نداشت ـ واگذار کند. سرانجام، در سال ۱۹۹۲ شرکت دوچرخه سازی شوین۷۵ میلیون دلار بدهکار شد و هر ماه یک میلیون دلار ضرر می‌کرد. هیچ سرمایه‌گذاری به شرکت نزدیک نمی‌شد تا بتوانند شرکت ورشکسته را به آنها بفروشند. علاقه این محصول نزد کودکان تا مرز صفر سقوط کرد. شرکت غول‌آسای چینی Giant نیز همکاری خود را با شوین قطع کرد و دوچرخه‌های خود را درکارخانه‌هایی که با پول شوین ساخته بود، تولید کرد. شرکت اعلام ورشکستگی کرد و خانواده شوین کنترل خود را بر این شرکت خانوادگی به طور کلی از دست دادند. ادوارد شوین درباره این سقوط چه نظری داشت؟ «ما سر جای خودمان هستیم.» اما یکی از اعضای خانواده نسبت به این نظر چنین واکنش نشان داد: «جایی که ما هستیم خارج از تجارت است، زیرا در خواب خوش بودیم.»
تحقیقاتی که درباره مدیران مالی به عمل آمده، نشان می‌دهد که ۹۵ درصد آنها از درس‌های تجربه‌ای که اولین موفقیت خود را به دست آورده‌اند، عرضه می‌کنند. در نهایت، این تمایل سبب می‌شود که فرصت‌هایی را که می‌توان در بازار به دست آورد، از دست بروند، در حالی که آنها به فعالیت انتخاب شده و قدیمی خود چسبیده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا