توسعه فردیموفقیت

تغییر ممکن است، اما آسان نیست

لیغات تلویزیونی مدام به شما می‌گویند که می‌توانید خود را تغییر دهید. در مدت ۳۰ ثانیه بازیگران آگهی‌های بازرگانی، باهوش‌تر، لاغرتر، زیباتر و ثروتمندتر می‌شوند. اما این دنیای رویایی تنها زمینه را برای سقوط آماده می‌کند. ما در این‌ باره زیاد شنیده‌ایم که افراد می‌توانند تغییرات شگفت‌انگیزی در زندگی خود ایجاد کنند؛ ما نیز خواهان ایجاد چنین تغییراتی در زندگی خود هستیم. وقتی تلاش می‌کنیم اما به سرعت پاداشی نمی‌گیریم، بلافاصله احساس بدی پیدا می‌کنیم که پیش از شروع نداشتیم. مسئله این است که البته تغییر امکان‌پذیر است، اما به سرعت ایجاد نمی‌شود. هیچ کس سعی نمی‌کند برنامه‌ای برای موفقیت در بلندمدت (که کسب آن سال‌ها طول می‌کشد) به ما بفروشد، زیرا کسی خریدار چنین برنامه‌ای نمی‌شود. اما تغییرات مهم به سال‌ها وقت نیاز دارند. هنگامی که به کلاس اول دبستان وارد شدید، انتظار نداشتید که زبان دوم، جبر و تاریخ را در همان هفته اول تحصیل بیاموزید. شما تحصیلی را آغاز کردید که بیش از یک دهه ادامه داشت و سرانجام تغییری شگفت‌انگیز در شما ایجاد کرد. تغییرات مثبت در زندگی شما امروز به دست نمی‌آیند، اما می‌توانند از امروز آغاز شوند.

جنگ اول را ادامه ندهید
جنگ اول را ادامه ندهید

شغل چارلی با تغییر ارتباط دارد. هنگامی که یک شرکت، شرکت دیگری را خریداری می‌کند، تغییرات تدریجی و آرام را چارلی باید انجام دهد. این امر دیدگاهی ویژه درباره موضوع تغییر به او بخشیده است. «شرکت‌ها دارای فرهنگ هستند: روش انجام کارها، شیوۀ زندگی کارکنان و… تغییر این فرهنگ کار ساده‌ای نیست. گاهی این فرهنگ سبب عقب‌ماندگی شرکت می‌شود و نمی‌تواند کارهایی را انجام دهد که به خوبی از عهده آن بر‌آید؛ برخی اوقات این فرهنگ ادغام دو شرکت را ممکن ساخته و آنها می‌توانند همراه با یکدیگر به حیات خود ادامه دهند.» کاری که چارلی می‌کند این است که فرهنگ شرکت‌ها را بررسی می‌کند و در این بررسی حمایت از وضعیت آینده آنها را در نظر می‌گیرد. چارلی می‌گوید: «وقتی فرهنگی در شرکت وجود دارد که با منافع بلندمدت آن تناقض پیدا می‌کند، چنین فرهنگی باید تغییر کند، اما با احتیاط و به تدریج. اگر تغییرات را سریع اعمال کنید، یا فرهنگ را در جهتی منفی و تهدید‌آمیز تغییر دهید، تغییرات سریع حاصل شده به جای اصلاح آن را تخریب می‌کنید. تغییر سالم صرف نظر از اینکه موضوع تغییر خود شرکت باشد، روندی بلند مدت است.
تصمیم به ایجاد تغییر احساس شگفت‌انگیز کنترل و خوش‌بینی را پدید می‌آورد،‌ اما اگر تغییر ایجاد نشود، این احساس گذرا و کوتاه‌مدت است. تلاش مکرر برای ایجاد تغییر شخصی که مستلزم پرداخت بهایی گزاف و غیرواقع‌بینانه در مدتی کوتاه است، دست کم در ۴۰ درصد موارد موجب عدم رضایت از زندگی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا